Re: Flytte /usr og slette det tidligere indhold

On Thu, Jun 07, 2001 at 22:17:13 +0200, Kristian Vilmann wrote:

> [...]

mem læg mærke til at ovenstående ikke sletter den gamle /usr
så man kan checke at alt er ok med den nye inden man sletter den gamle.

> tar kan selvfølgelig gøre det, med passende output pipes og input

Den har virket alle de gange jeg har brugt den.

Fra unix_r23.faq:

=== CUT ===
Så vidt jeg ved er den eneste måde som kan flytte alt[1]

    (cd /fra; tar cf - .)|(cd /til; tar xvBpf -)

Den fungerer også via net og rsh imellem forskellige arkitekturer:

    rsh a "cd /fra; tar cf - ." | rsh b "cd /til; tar xvBpf -"

GNU tar tillader desuden at man kan verificere en kopi bagefter:

    (cd /fra; tar cf - .) | (cd /til; tar dBpf -)

samt at man ikke forlader nuværende fysiske filsystem og meget mere.
=== CUT ===

Dog med tar skal man huske at usernavne og userid bør være de samme,
så flytter man mellem to systemer med forskellige userid/usernavne
i /etc/passwd så kan det give problemer.

(det kan sikkert også give problemer med andre metoder?
 som cpio ?)

> mc, tjaaaaa... ændrer den ikke på timestamp?

jeg mener at den netop beholder timestamps på filerne,
men kan ikke huske om det gælder for directories.
Ved flytning plejer den at få alt med.

> jeg har brugt cp -r én gang. det var noget ged, men der var heller ingen
> p-option.

Nej, se harddisk upgrade mini howto. "cp -pr" + evt. lidt mere kan anvendes.

> Jeg advokerer stærkt for find i kombination med cpio. Det virker på alle
> de UNIX'er jeg har været i nærheden af:
>
> cd /usr && find . -depth -print | cpio -pdmv /mnt/nydisk

Tja, (gnu-) tar har ikke givet mig problemer, men der er jo mange måder
at gøre det samme på i unix :))

--
Frank Damgaard