Re: Windows 2000 Prof. & RedHat 7.1

En længere smørererere omkring w2k og linux i samarbejde med LILO.

W2K's bootloader er ikke en bootloader som LILO og derfor vil LILO ikke
ødelægge w2k's boot process.

Der er dog en lille ting man skal tage hensyn til og det er om det er
win9x/NT/w2k man installere som det sekundære (læs det sidste OS man
installere), for så kan det godt være man skal lave en linux-rescue disk
så man kan reaktivere LILO eller hvis man har installeret Linux på en
primærpartition (dvs. den første partition på harddisken) så kan man
bruge w2k's diskmanager til at aktiver den partition som bootable og så
boote til Linux og sætte LILO til også at kunne boote w2k.

Har man windåse installeret så skal man bare sørge for at have enten
partitionsplads eller en harddisk tilovers og bagefter installationen af
Linux sætte LILO op til også at kunne boote windåse - det kan være at
Linux installationen selv sætter LILO til også at kunne boote til
windåse, men det er ikke alle distributioners installation der tager
hensyn til andre OS'er.

Jesper:
Hvis du instllere på en laptop og du installere linux på en partition
efter windåse som ligger over cylender 1024 skal du nok boote gennem
lilo til w2k og så derfra til linux. Det kræver at du laver en fil (med
dd) af de føreste 512 bytes af din linux /boot partition (eller / hvis
du kun køre med en partition) og ligger den over på dit w2k c:\ drev og
bagefter sætter w2k'bootloader (boot.ini mener jeg den hedder) til at
kunne boote fra den fil også. Lidt kompliceret, men det kan lade sig
gøre og skal gøres på den måde da LILO ikke vil boote på en partition
over cyl. 1024.

Bjarke

--
Bjarke Bruun - E-mail: bbj@xxxxxxxxx http://linux.hhknet.dk