Re: DebianNewbie og kerne2.4.5 bootproblem

"Jan KC" <jan_kirk@xxxxxxxxxx>:

> 1. Først vil jeg gerne spørge, hvad er engentlig forskellen på en kernel
> der bruger en initierende ramdisk (initrd) og en der ikke gør.

Den loader moduler under boot, hvilket f.eks er nødvendigt hvis din
harddisk kontroleres af et modul. Du kan bare rekompilere kernen og så
køre som du plejer.

> 2. Hovedproblemet er selvfølgelig at jeg ikke kan få computeren til at
> boote med den nye kernel
>
> - Jeg vælger kerne 2.4.5 i dselect og lader dselect medtage afhængige
> pakker efter forgodtbefindende. - dselect installerer 2.4.5 og placerer
> initrd og diverse andre filer i /boot.
>
> - Jeg mangler åbenbart en append for under boot skrives : ........
> request_module[block_major_3] : root fs not mounted VFS: cannot open
> device "308" or 03:08 please append a correct "root=" boot option kernel
> panic:VFS:unable to mount root fs on 03:08 ........

Hvis dit root device ellers er korrekt angivet, kan det tænkes at du
skulle vælge 2.4.5-ide for at få ata-66 eller ata-100 understøttelse.

 Der findes nogle vejledninger mht. append løsninger, men dels har jeg
dem ikke lige ved hånden, og dels kan det slet ikke betale sig.

Leo