Re: Distribuere users/passwords til forskellige maskiner

Allan Frank wrote:

> Hej
>
> Jeg står for administrationen af en række maskiner, hvorpå der er
> installeret linux. Iøjeblikket opretter jeg manuelt brugere på de enkelte
> maskiner, de har brug for og deres home bliver NFS mountet fra en central
> server. Dvs. at der er ingen usernavn/password synkronisering imellem de
> forskellige maskiner, hvilket jeg gerne ville have.
>
> Jeg undersøgte sagen og fandt frem til NIS(+) og kerberos (og LDAP?). NIS
> ser rigtig fedt ud, men har desværre det problem, at hvis en bruger er
> [...]

Jeg sider og arbejder med noget tilsvarende iøjeblikket.
Jeg havde givet på forhånd at det skulle køre igennem LDAP da alle
oplysningerne om brugerne fandes der i forvejen.

Det er rimlige simpelt at rette pam og nnswitch.conf til så det fungere og
så køre noget automount til at nfs-mounte deres hjemmekatalogere.

Det sjove kommer når du skal havde fundet ud af hvordan LDAP hænger sammen
og hvordan den skal sættes op på en fornuftig måde. Der er jeg så heldig at
det er der en anden en med rimlige godt check på hvordan det gøres.

Det er bestem heller ikke nogen dum ide at kigge nærmmere på kerbos.
Men husk ved både ldap og kerbos, at kontrolere at de applikationer der
skal udnytte det også kan det. En stor hjælp er hvis du kan få sat det op
via pam, da pam fungere perfekt som generalt bindeled imellem de
forskellige dele.
Så min vigtiste anbefaling er ikke om du skal bruge nis, kerbos eller ldap,
men at du skal finde noget der er understøtte pam (der gør nis, kerbos,
ldap også).

se på http://www.kernel.org/pub/linux/libs/pam/

Hilsen
Finn Dorph-Petersen