Re: NFS og DHCP

On 10 Jul 2001 15:01:08 +0200, Leif Lende wrote:

> Den mappe der skal mountes ligger på serveren med fast ip.
> workstationen skal mounte denne mappe ved boot (fstab).
> Det går fint nu, når jeg har fast IP på workstationen også.
> (men IP alias var ikke nok)
>
> Jeg ønsker dog af princip at køre DHCP til alle workstations.
> Samba og Windows kan sagtens finde ud af det, så må  det sku også lade sig
> gøre med Linux og NFS.

Selvfølgelig. Men husk lige på at Samba og NFS, udover funktionaliteten,
ikke har ret meget til fælles.

> Nogen der har et bud?

Sørg for at have dine dhcp-klienter i nameserveren.

Du har ikke vist indholdet af /etc/exports på serveren, men mon ikke den
ligner dette:

[kwv@supernaut ~ > cat /etc/exports
/home 	*.my.net(rw,no_root_squash)
/cdrom 	*.my.net(ro)
/var/spool/mail/ 	*.my.net(ro)
[kwv@supernaut ~ >

Det kræver at din server kan slå klient.my.net op.

Det mest tjekkede er selvfølgelig en DHCP-server der selv kan opdatere
DNS. Kig forbi www.isc.org. og find sådan en tingest.

Ellers bare prop dine dhcp-adresser i nameserveren på helt almindelig
vis.

Du kan også prøve at starte med at bruge /etc/hosts, men der er ingen
garanti for at det virker.
--
Kristian Vilmann - kvi@xxxxxxxx

Disclaimer -- These opiini^H^H damn! ^H^H ^Q ^[ .... :w :q :wq
:wq! ^d ^X ^? exitX Q ^C ^? :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout
save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZZZZZ ^vi man vi ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T
? help helpquit ^D ^d !! man help ^C ^c :e! help exit ?Quit ?q
CtrlShftDel "Hey, what does Stop L1A d..."