Re: Ompartitionering af harddisk

"Gitte Wange" <gitte@xxxxxxxxxx> writes:

> Nogle bestemt måde man overbeviser kernen om at partitionstabellen er
> blevet ændret ???
>
> Det er ok at maskinen skal rebootes ...

Som Peter er jeg ikke klar over om der findes en smartere måde at gøre
det på. Jeg mener dog at have læst at kernen principielt er ligeglad med
partitionstabellen, og at man bare kan give den oplysningerne i en fil i
stedet. Jeg ved ikke præcis hvordan det fungerer, eller om det kan
bruges på et levende system.

> Modsiger du ikke dig selv lidt her ??
> Eller osse kan jeg bare ikke læse *S*

Jeg tror Peter mener at ext2resize kan ændre størrelsen af et
ext2-filsystem, mens det ikke rører ved størrelsen af de underliggende
partitioner. Der er ingen problemer i at køre fdisk på et levende
system, så længe filsystemerne holder sig inden for partitionerne.

Hvis du skal udvide et filsystem kan det dog nok anbefales at ændre
partitionsstørrelsen først.

> Øh ????

Du kan ændre størrelsen af en partition i slutningen, så hvis dine
partitioner (og filsystemer) i dag dækker henholdsvis cylindrene 0-821
og 822-1786, kan du sagtens ændre størrelsen af filsystemet på den
første partition og derefter partitionen til kun at benytte cylindrene
0-228, men du kan ikke flytte starten af det andet filsystem så det
begynder i cylinder 229 selvom du ændrer partitionen til at begynde
der.[1] Derfor vil det være nemmere at lave en partition i cylindrene
229-821.

.Henrik

[1] Man burde kunne klare den fysiske flytning af data med dd, men om
det vil virke bagefter, tja.... Jeg ville ikke turde gøre det med mindre
jeg vidste at jeg ville kunne begynde *helt* forfra bagefter.

--
Linux overalt! - og det kan kun gå for langsomt!