Re: Software Raid

On Mon, Jul 30, 2001 at 02:58:35PM +0700, Jasper O Waale wrote:
> Ok, Jeg har kikket "Bogen" igemmen og sysnes at kunne forstå
> at man kan lave et software raid setup efter at man har laver
> selve systemet på den første disk, er det forkert ?
Det kommer 100% an paa hvad du vil opnaa med dit RAID. Det bliver ret
besvaerligt at faa hele dit system lagt paa RAID, men hvis du f.eks.
skal bruge meget plads til fildeling eller bruger kontoer, er det ikke
noget problem at oprette RAID systemet bagefter.

> Jeg sidder med systemet nu, og er ved at lave patitionerne nu
> og bruger 2x 20gb skal jeg have en disk merer ? jeg syens at
> bogen siger noget om at lave et spejl...
Hvis du bare vil lave spejling (RAID-1) er to diske nok. Saa faar du
20GB ud af 2 20GB diske. Hvis du vil lave RAID-5, skal du mindst bruge
3 diske, og saa faar du 40GB ud af 2 20GB diske. Baade i RAID-1 med 2
diske og RAID-5 med 3 diske, kan du taale at miste 1 disk. Hvis du
mister mere, kan du ikke laengere bruge systemet.

Men ellers kig i Linux-RAID howto, der staar hvordan man opretter de
forskellige typer:

http://unthought.net/Software-RAID.HOWTO/Software-RAID.HOWTO.html