From: "Thomas Munck Steenholdt" <tmus@xxxxxxxxxx>
To: <sslug-teknik@xxxxxxxx>
Sent: Saturday, July 28, 2001 9:15 AM
Subject: [TEKNIK] Fuld backup af Linux server

Hejsa...

På opfordring(Tak Mads) poster jeg mit spørgsmål her!
Beklager de lange linier i min tidligere post!

Jeg har en Linux server der kører SuSE7.0 og som skal have udskiftet
sin RAID controller med en ny. Samtidig skal den opgraderes med mere
storage. Den nuværende RAID controller er en Mylex og den skal
udskiftes med en IBM, så jeg tror ikke jeg skal håbe for meget på at
beholde data. Derfor vil jeg gerne have taget en fuld backup af
systemet, så den kan komme i luften igen så hurtigt som muligt.
Jeg forestiller mig en situation hvor ALT er væk og jeg skal
re-etablere systemet fra en diskette og nogle bånd.

Systemet kører mySQL, SAMBA, Apache httpd, blandt andet.

Hvordan sikrer jeg mig at jeg har en backup af systemet der er lige
til at smide på igen. er det tar eller dump eller noget andet? Hvad
med låste filer, skal systemet ned i runlevel 1 for at få det hele
backet ordentligt op eller hvad?

Jeg har selvfølgeligt kigget mig omkring og dump ser ud til at være
et godt bud. Men som jeg har læst det er den meget afhængig af
filsystemet. Vil det sige at man kun kan restore til det samme
filsystem eller kan restore f.eks. lade sig gøre til et filsystem med
2x så meget plads eller hvordan fungerer det?

Og hvad med løbende backupper, når systemet forhåbenligt kører igen,
hvordan klares den slags under Linux. Jeg tænker især på låste filer
og databaser o.lign. der helst skulle backes uden at systemet skal
være utilgængeligt mens der tages backup.

Alle ideer og kommentarer er meget velkomne!

På forhånd tak

Thomas Munck Steenholdt<tmus@xxxxxxxxxx>