Re: Partitionsstørrelse = Diskhastighed?

"Emil S. Hansen" wrote:

> Eller måske er det sådan at nu tættere partitionen ligger på den fysikse
> yderkant af disken, nu hurtigere kan der læses fra den? Det er ihver til
> fald meget normalt, da der passere et større område forbi læsehovedet pr.
> omdrejning yderst på disken end inderst på disken.

Yes, som det ses af Jimmy's tal, hænger partitionsstørrelse og ydelse
faktisk slet ikke sammen. Overførsels hastighed er direkte relateret til
rotationshastigheden, som er størst ved periferien.
Seektime bliver i øvrigt hurtigere mod indersporene, indtil en vis
grænse.
(Anderledes med 15000rpm diske, hvor overførselshastighed er optimeret
til at være mere ensartet i stedet for at være endnu større på ydre
spor)

Af samme grunde som ovenst., er din swap helt forkert placeret.
Jeg lægger ofte swap efter /boot . Hvis jeg opdeler meget, så '/' kun
skal være på ~100-150MB, er rækkefølgen /boot, /, swap, /tmp, /usr,
/var, /home; for en netværksserver der ikke er fx. file/mail-server. De
to sidste byttes om for en file- eller mailserver og en workstation.
Sådan ca.

Hdparm skal køres på 'tom mave' for at gi' mening, altså stop alting
eller bedst init 1. Brug i øvrigt hellere bonnie (freshmeat.net) til
disktest.
--
Regards,
           Mr Dev - Mogens Valentin