RE: Båndbredde begrænsning på et ethernet interface?

Hej Jesper

Ja det kan man gøre med den del af iproute2 pakken som hedder tc (traffic
control). Jeg har rodet lidt med det og faktisk fået det til at virke. Det
burde være nemt, men dokumentationen til dette (pragtfulde) værktøj er
umåde-
lig ringe. Prøv at finde hjælp på
http://defiant.coinet.com/iproute2/

eller endnu bedre
http://docum.org/

I princippet laver man begrænsning på hvor meget trafik som må gå igennem en
bestemt "class" som så er knyttet til et interface. Det seje kommer af at
der
kan være mange "class'es" på hvert interface og at man f.eks. med iptables
kan
markere hvilke pakker som skal igennem hvilken class. Dermed kan man
bestemme
om ftp kun må tage 20% af båndbredden, smtp 5% og et net måske skal have 50%
osv.

Jeg er ved at strikke et script sammen, men det går lidt trægt - især fordi
at det
ligesom kræver at man har nogle maskiner og afprøve det på... og den jeg fik
fredags var defekt :-(

/Jeppe