Re: ibm-h�disk med klickande ljud,

On 17/09 01 Henrik Størner wrote:

> Ud fra beskrivelsen lyder det som et problem med at læse/skrive et
> bestemt spor ("track") på disken. Derfor resetter læse/skrive hovedet
> ud til starten af disken, hvilket giver det klik du kan høre. Så
> sporer den tilbage til det spor, der skulle læses/ skrives for at
> finde et sektor-start mærke, og det gentager sig så nogle gange indtil
> det lykkes.

Er der nogen speciel grund til, at dette sker? Kan man ændrer nogle
parametrer med hdparm eller lign.?

Jeg har oplevet det (tror jeg da - samme symptomer) på to forskellige
IDE diske, en seagete 2.5 GB og en Maxtor 3.2 GB.
Begge gange på en 486'er hvis BIOS kun understøtter omkring 1 GB
og hvor der derfor har været installeret OnTrack (et program der
loades ved boot som fikser problemet).

Det mærkelige er, at maskinen har været dual boot Windows 95 / Linux, og
at  fejlen aldrig er sket i Windows.

--
        Peter Seidler