Lydkort til Linux

Kan nogen anbefale et *godt* og ikke dyrt lydkort
til Linux. Det skal indholde en MIDI synthesizer.
Fornyligt lavede jeg et stort fejlkøb idet jeg
købte et Creative Soundblaster 128PCI idet jeg
troede at det var en rigtig Soundblaster.

Når jeg kørte lspci fik jeg bla.:
Multimedia audio controller: Ensoniq 5880 AudioPCI (rev 02)

Det viste sig at kortets chip hedder Ensonic 5880 fra
Ensonic som Creative har overtaget og sælger nu
som SoundBlaster.
Der står Creative på chippen men, selve
chippens nummer er ulæseligt.
Jeg synes Creative snyder med varebetegnelsen
men det kunne de gode folk i forretningen nok
ikke vide.
Nu har jeg prøvet de forskellige drivere og
fundet at sb driveren ikke accepterer kortet
mens es1371 accepterer det.
Kortet er således ikke 100% SB kompatibelt:

Ved installation af driveren meddeler Kernen:
kernel: es1371: found chip, vendor id 0x1274 device id 0x5
880 revision 0x02
kernel: es1371: found es1371 rev 2 at io 0xdc00 irq 10
kernel: es1371: features: joystick 0x0
kernel: ac97_codec: AC97 Audio codec, id: 0x8384:0x7609 (SigmaTel
STAC9721/23)

Det viser sig at lydkortet ikke indeholder en MIDI
synthesizer og slet ikke er den mærkevare som jeg
betalte for.

Nu overvejer jeg om Måske SB Live med chippen emu10k1
er noget eller om nogen har gode erfaringer med
andre lydkort.

Fyrkildevej 98 (sttv)          Tel: 98 15 67 93
DK-9220 Aalborg Oest           ICQ: 108017016
                     ...ooO0Ooo...
              http://www.stoptorture.org