Re: Cron job p�rugerniveau

"Dennis Johansen" <dennis.johansen@xxxxxxxxxxxxxxx> wrote on 25-Sep-01:

> Nu mangler jeg bare at få cron til at klare opgaven for alle
> brugere, nogle ideér ?

Ja, enten har alle andre misforstået dig - eller også har jeg. Men
"here goes":

Hver bruger har sin egen crontab, som du kan ændre med kommandoen
"crontab -e" efter at du er logget ind som den bruger. Inden da kan
det være en fordel at sige "EDITOR=emacs" (eller hvilken editor du nu
bruger) så du ikke får fat i noget forvirrende editor-lignende såsom
"vi".

Hvis du skriver (uafprøvet):

*/5 * * * * fetchmail

i den fil (for hver bruger) skulle du så være i mål. Du er nødt til at
gøre det en gang for hver enkelt bruger, da fetchmail jo netop skal
køres for hver bruger. Til gengæld kan du så også have brugere, hvor
den ikke bliver kørt. Eller hvor den bliver kørt hvert syvende minut.
Eller hvordan den enkelte bruger nu vil have det.

Alternativt kan du lave et script som dette (uafprøvet):

----------------------------
#!/bin/bash
cd /home
for user in *
do
        if [ -e ${user}/.fetchmailrc ]
        then
                su -c fetchmail - $user
        fi
done

og køre det fra /etc/crontab. Jeg kan bedst lide den første løsning,
da hver bruger så får lov at bestemme, hvad der sker. Men den sidste
har lidt fordel i automatik-afdelingen; man skal bare lave sig en
.fetchmailrc, så bliver den automatisk udført af og til.

Anders.

PS. Scriptet forudsætter at "kurt" har homedir i "/home/kurt/", bare
så pedanterne ikke kommer efter mig :-).