Re: Mindstekrav for RedHat 7.1?

Kristian Vilmann wrote:

> On 18.10.2001 17:56:42 +0000, Morten Egelund Rasmussen wrote:

klip klip

.../ Red Hat fylder meget /....

> I gamle dage, dvs dengang jeg startede med Linux - det har nok været i
> foråret '95 - kørte vi (næsten) alle Slackware. Min var vist version 2.0
> som jeg senere opgraderede til 2.0.3. Kernen var 1.2.13 eller 1.3.73
> (vistnok). Det hele møjsommeligt downloadet på omkring 60 disketter.

I dag er det vist 17 svjh, hvis man ikke har to maskiner så kan man
klare sig med 3-5 st.
Det vil sige at men laver en, installerer, mens man laver næste og så
genbruger man den første. Netværks install er lidt nemmere, det samme
kan siges om en (Iomega) Zipdisk install ;-)

> Min første installation fyldte under 20MB. Inkl. swap!!
> Jeg er næsten sikker på at man stadig kan få slackware derned ad, selvom
> en del af programmerne er blevet noget størrere.
> Hvis du har ½GB, burde ikke være noget problem.

~120 er et godt bud.... *s*

> Hvem kører Slackware? Magnus?

Det er der mange som gør, og ja Magnus er navnet på mindst en af dem ;-)

> Debian fylder ikke nær så meget som RedHat.
> Jeg har en alpha med debian, temmelig frisk installeret, og ikke alt for
> mange ekstra ting udover basisinstallationen:
>
> smoke:~# df -h
> Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
> /dev/sda3             786M   26M  720M   3% /
> /dev/sdb2             888M  180M  699M  20% /usr
> /dev/sdd3             941M   53M  840M   6% /var

Her er så output fra en Slackware 4.0 (A, AP, D, N)

~$ df -h
Filesystem            Size  Used  Avail  Capacity Mounted on
/dev/hda1             222M  118M    92M     56%   /

Med Apache, PHP, qmail, bind ... og en masse andet.

> Jeg er ret sikker på at en meget brugber intel med debian ikke kommer
> meget over 250 MB, hvis man tænker sig lidt om.

Nøglen er at fjerne alt "skrammel" som man ikke har brug for f.eks

rm -rf /usr/doc/* ~7M
rm -rf /usr/local/share/locale/* ~9M

og en masse andet, husk du har kun brug for een editor - Elvis is King
;-)

Jeg er ved at skifte fra pine til mutt på maskinen - det er ca. 2M mere
jeg vinder på det.

Hvis man så fjerner alle development tools og kerne sovsen, så kan man
nok komme ned på ~70M. Skal man længere ned, vil jeg sige, at det
begynder at gøre ondt. Man skal kende sin Linux ABC.

Jeg har ikke gjort mig så meget umage, da jeg var kommet under de 160M.
Men jeg vil sige at der er to grænser som jeg ser det.

Den første er RAM grænsen. 4M er smærte grænsen, 8 er til at leve med,
alt over er luxsus ;-)

Den anden er harddisk/megabyte grænsen. 60-70M er hvor det begynder at
blive ubekvæmt, ikke umuligt men man bliver nødtil at ofre noget
komfort. Alt over 200 så er man doven, hvis man har problemer.

Det sværeste var faktisk at lære sig Linux på under 200M. Når først man
kan grunden er det ikke noget problem med et lille system. Okay, når
folk mailer 10MB word doc. så bliver jeg lidt mobset. Den type mennesker
har det jo også med at maile alt to gange og med cc til en anden af mine
adresser og så er 90M fri plads ikke meget at lege med.

Det er selvfølgelig muligt at lave et endnu mindre system, men så er der
også en masse ting man må undlade. Jeg er faktisk meget tilfreds med mit
system, jeg kunne dog godt bruge lidt mere RAM, 16 ville være fedt.

Hvis men er doven se kan man jo bruge ZipSlack, den fylder vist 90M og
har ftp mener jeg. Men det er så på et vfat filsystem. Men så kan man jo
øve sig lidt på det.

Det kan måske være svært i starten hvis man er vant til X og grafisk
opsætning, men man lærer en masse af et nøgent system.

--
// Magnus Østergaard

"We need to start using ipv6" -- Mr. Liikanen