Re: Fordele og ulemper ved Emacs hhv ViM? (var [TEKNIK] Emacs 21.1)

On Mon, Oct 22, 2001 at 11:19:38PM +0200, Morten Egelund Rasmussen wrote:
> Derfor (uden at starte en religionskrig): Hvad er fordelene og ulemperne
> ved Emacs henholdsvis ViM? (Vi snakker selvfølgelig strictly shell.
> Ingen X her!)
For de fleste nybegyndere tror jeg at modes konceptet i ViM skaber
problemer. Langt de fleste er vandt til tekstbehandlere mm, hvor det
ikke er noedvendigt at skifte mode, hvis lige pludselig vil flytte et
afsnit eller lign. Der passer Emacs bedre ind. Hvis man saa ogsaa laerer
en nybegynder at saette (pc-bindings-mode) ind i hans .emacs, saa kan
han faktisk redigere filer i emacs ved kun at kende en kommando (C-x C-c
= exit), og den kan vist endda tilgaas fra menuen. ViM er ikke lige saa
let paa det punkt.

En anden ting jeg godt kan lide ved emacs er at den foretager automatisk
indrykning for en, naar man redigerer sourcekode. Det at man kan se hvis
man har glemt et semikolon, eller ikke har faaet afsluttet en parantes
imens man koder, syntes jeg er rigtigt rart. Ligeledes syntes jeg at den
visuelle parring af paranteser er rigtig rar (saa der kom da noget godt
ud af at emacs er baseret paa lisp ;-).

Naar det saa er sagt bruger jeg vim (eller vi) til at redigere stort set
alle konfigurations-filer med, for den er saa meget hurtigere at starte.
Ligeledes bruger jeg vim til at skrive min mails i. Men jeg kan ikke
lide at kode i den ;-)