Re: dk tastatur

Lasse Stig Thomsen wrote:

> Har jeg lige gjort og den findes ikke, hvordan kan jeg installere den
> igen?

[Det lange svar]

Du mangler programmet 'loadkeys' så det du gør er (under Slackware)

~$ cd /var/log/packages
~$ grep loadkeys *

Som giver

kbd:bin/loadkeys

Det er altså pakken 'kbd' som skal installeres, hvis du så laver en
~$ less kbd

Ser du på 3 linje: PACKAGE LOCATION: diska1, Så frem med CD'en eller ftp
;-)

[Det korte]

mount din cdrom (~# mount /cdrom )

~# installpkg /cdrom/slakware/a1/kbd.tgz

Men prøv en "whereis loadkeys" først.

> Nej men det har jeg nu =), men desværre skriver den så kun tal istedet for
> æøå, men det er da fremskridt =)

Når du har loaded dk-latin bliver det nok bedre.

> Det ser fedt ud, men jeg har aner ikke hvordan man laver et shellscrip og
> hvordan ovenstående skal skrives ind. Er det meningen at jeg skal lave et
> lille progam i som jeg så kalder i menu'en? eller skal det skrives ind i
> min --exec i start af Eterm?

Du skriver det i en fil, f.eks. 'startseti' som du så giver execution
ret.

~$ chmod 755 startseti

Filen er nu blevet til en Windows .bat fil. :)))

Så nu kan du lave Eterm tricket.

Du kan teste det ved lige (in en Eterm) at skrive: ./navnpåscript

> Det her ved jeg slet ikke hvad betyder =( er der nogle steder jeg skal
> skrive det ind? eller hvordan hænger det sammen?

Det er resultatet af

~$ ls -l /dev/dsp*

Som du kan se fra de 3 sidste tegn på linjen crw-rw-rw-
så har alle nu skrive og læse ret til lydkortet. (På et hjemme system er
det okay).

Det er for at du kan se hvad jeg har på mit system, som virker ;-)

Læse mere i "Friheden til at ..." på http://www.sslug.dk/linuxbog/

--
// Magnus Østergaard

"We need to start using ipv6" -- Mr. Liikanen