Re: Installation over netværk

On 31, Oct, 2001 at 04:54:09AM +0100, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nej.  Hvis man laver sine ting via en kommandoprompt (og ikke fx via
> webmin), så er tingene særdeles ens.  Hardwareting som diskpartitioner
> og drivere hedder noget andet, men grundstrukturen er den samme.
>
> Hvis I har bygget jeres serverprogrammer selv, skulle I kunne
> genoversætte og være i luften hurtigt.

Og Zope er i ports på alle de frie BSD'er.

> Ud fra
> http://www.realnetworks.com/products/servers/intranet/specifications.html
> ser det ud til at netop FreeBSD er understøttet til RealServer.  Jeg ved
> dog ikke om der er et journalling filsystem til dette.

Det er der ikke (med mindre LFS er journaliseret, det er det vidst, men
det er ustabilt i NetBSD, og vist ikke med i FreeSBD og OpenBSD).

Der var en teknisk diskussion om journaling vs. softupdates på
misc@xxxxxxxxxxx for lidt tid siden, tråden starter her:

    http://marc.theaimsgroup.com/?l=openbsd-misc&m=100159884809035&w=2

Et lille highlight:

 OpenBSD has soft updates to ffs which gives you faster filesystem
 writes, meta-data consistency and faster fsck (fsck not yet imported
 into OpenBSD).

 The choice we have is to pursuit the goal of higher buzzword compliancy
 and import the Open Source Community Developed Object Oriented "We have
 a web page, logo, mascot and mailing list before code" Journaled
 Tree-oriented Extent Allocating Filesystem Of The Week, or to choose
 compatibility with exisiting systems and improve the time-proven file
 system we have right now.

Jeg tror ikke der kommer journaliserede filsystemer i OpenBSD i hvert
fald, og jeg tror heller ikke det er nødvendigt. :-)

> Jeg vil seriøst foreslå at du installerer det på en testpc først og
> lærer det at kende!

Jeps, Linux -> [Free,Net,Open]BSD har en del små gotchas, noget mere
end et skift fra Debian til Redhat, men jeg lærte meget af det. :-)

Med venlig hilsen
                                 Morten

--
Morten Liebach <morten@xxxxxxxxxx>