Re: fstab ?

On Thu, Nov 08, 2001 at 02:36:17PM +0100, Uffe Døygaard wrote:
> Er der nogen der kan forklare mig hvor ledes jeg får min nye hdd til at
> blive mountet som /data når jeg genstarter..
>
> er er min fstab :
> ----------------------------snip--------------------------------------------
> -
> LABEL=/              /                    ext2    defaults
> 1 1
> LABEL=/data       /data              ext2    defaults                    2 1
> #LABEL=/data     /data              ext2    defaults                    1 2
Brug denne linie, men skift LABEL ud med /dev/hdd1 (eller hvad
partitionen nu hedder).

> Hvad betyder alt dette her ?
*) Foerste parameter er hvad der skal mountes. (et blockdevice eller en
   label)
*) Anden parameter er hvor foerste parameter skal mountes.
*) Tredje parameter er filsystem typen.
*) 4. parameter er options til mount (dem kan du se ved at kigge i man
   mount).
*) 5. Har vist noget med dump at goere, men hvis den staar til 1, virker
   det ;-)
*) 6. parameter definerer raekkefoelgen hvori filsystemerne bliver
   checket ved opstart.

Ellers kan du laese mere om det i man fstab.