For langsom 40Gb HD, ikke understøttet af bios

Hej, håber et lidt langt indlæg er ok.

Jeg har et par problemer med en ny 40Gb Maxtor harddisk (D740X hedder
serien vist). Det første er at den ikke kører nær den hastighed jeg
forventer.

Uden DMA slået til siger hdparm at den kan læse med ca. 2.2Mb/s, og
computeren er omtrent ubrugelig under testen. Med DMA slået til får jeg
3.0Mb/s, og computeren kan bruges imens. Med flere ting i hdparm slået til
kan jeg nå op på 3.2Mb/s (hvis intet andet kører imens), men det er ikke
helt imponerende, når mine to ældre IBM diske kan rende ca. 12Mb/s.
(hdparm-output følger til sidst)

Som der står i subject kan bios ikke finde disken (autodetect hænger), og
hvis jeg manuelt sætter chs[*] værdier ind, starter computeren slet ikke
(ingen bip eller forsøg på at læse et system ind, eneste mulighed er at
slukke eller gå ind i biosopsætningen). Jeg har smidt nyeste version af
bios ind uden det ændrede noget.

[*]Maxtor siger de skal være 16383/16/63, men jeg ser lige nu at linux
synes 4866/255/63 er sjovere, kan det være grunden, og hvordan overtaler
jeg linux til et andet valg?

Disken sidder som sekundær master sammen med et cdromdrev, men problemet
ændrer sig ikke hvis disken sidder der alene. Jumperændringer har jeg
heller ikke fået noget ud af.

Jeg har også været forbi Maxtors hjemmeside og hente et dos-utility til at
slå den indbyggede støjreduktion fra, da den vist dæmper støj ved at sætte
søgehastigheden ned, det gav problem nummer 2 (se senere), men ingen
hastighedsforbedring.

Maskinen kører redhat 6.1, med kerne 2.2.17, redhats officielle.

Bundkortet kan max køre UltraDMA/33, mens disken vist kan 133.

Nogen der har lyst til at komme med en kommentar om den lille åbenlyse
ting jeg har glemt, så jeg kan gå hen og dunke hovedet ind i væggen?

Er der fx. lavet noget om i kernen så jeg vil blive et gladere menneske,
hvis jeg kørte 2.4.x?

Den anden ting: Efter jeg kørte det dosutility der skulle slå
støjreduktion fra, siger kernen under opstart at partitionstabellen er
ukendt (det siger cfdisk også), men disken kan godt mountes og md5summen
på de tre isoer jeg har lagt på disken er alle tre stadig ok. Disken kører
pt. ext2.

Kan jeg få genskabt partitionstabellen, uden at dræbe hvad der ligger på
disken?

Fra hdparm:

[root@clouseau dnj]# hdparm /dev/hdc

/dev/hdc:
 multcount    = 16 (on)
 I/O support  =  1 (32-bit)
 unmaskirq    =  1 (on)
 using_dma    =  1 (on)
 keepsettings =  1 (on)
 nowerr       =  0 (off)
 readonly     =  0 (off)
 readahead    =  8 (on)
 geometry     = 4866/255/63, sectors = 78177792, start = 0

[root@clouseau dnj]# hdparm -t /dev/hdc

/dev/hdc:
 Timing buffered disk reads:  64 MB in 21.71 seconds = 2.95 MB/sec

Fra dmesg:

PIIX4: IDE controller on PCI bus 00 dev 39
PIIX4: not 100% native mode: will probe irqs later
    ide0: BM-DMA at 0xf000-0xf007, BIOS settings: hda:DMA, hdb:DMA
    ide1: BM-DMA at 0xf008-0xf00f, BIOS settings: hdc:DMA, hdd:DMA
hda: IBM-DTTA-350840, ATA DISK drive
hdb: IBM-DTTA-351680, ATA DISK drive
hdc: MAXTOR 6L040J2, ATA DISK drive
ide0 at 0x1f0-0x1f7,0x3f6 on irq 14
ide1 at 0x170-0x177,0x376 on irq 15
hda: IBM-DTTA-350840, 8063MB w/467kB Cache, CHS=1027/255/63
hdb: IBM-DTTA-351680, 16124MB w/462kB Cache, CHS=32760/16/63
hdc: MAXTOR 6L040J2, 38172MB w/1820kB Cache, CHS=4866/255/63
hdc: unknown partition table

Mvh.

  Dennis Jørgensen

Follow ups