Re: 2 dynamic ip addr på 1 netkort

On Thu, Nov 22, 2001 at 09:26:10PM +0100, Jeppe Sorensen wrote:
> Er det mulig at få tildelt 2 ip'er til samme netkort fra 2 forskellige
> DHCP server?
>
> Jeg har et lille netværk med 4 computer. Den ene computer kører som
> server, der virker som route og firewall for mit ADSL, samtidig med
> at den køre DHCPserver. Mit spørgsmål er så kan jeg få min andre linux
> maskiner med kun 1 netkort til først at hente en local IP fra server og
> så bagefter til at hente en ip hos TDC igennem router på samme netkort ?
>
> Eller er det totalt umuligt.

Nej nej, det kan lade sig gøre med noget fiksfakseri.
Jeg plejer at sige
"alt kan programmeres, undtagen Amerikansk Intelligens"

Anyway. Det du skal gøre er at din lokale dhcp server
kun svarer på udvalgte mac adresser. Når de så spørger
igen, så ignorerer din lokale dhcp forespørgslen, da
mac adressen ikke er korrekt. Derved opnår du at de
får svaret fra TDC.
Men, det kan gå galt, fx. hvis TDC ikke kan lide at svare
så dobbelt antal gange. Eller hvis din lokale dhcp svarer
for langsomt, og de først får svaret fra TDC.

En anden metode er at bruge noget andet end dhcp lokalt, fx.
bootp, eller en anden protokel som TDC ikke svarer.

Yderligere så kan du også bare hacke dhcpcclienten således at
den bare bruge "virtuelle" netkort hvis der kommer mere end
et svar.

ion++
ps: hvorfor vil du dog absolut gøre det så besværligt ??
Brug dog en NAT firewall der får dhcp fra TDC, og giver dhcp
internt. Eller faste ip'er, eller nøjes med en ip.

"ingen krydspost". Se        http://usenet.dk/netikette/quote.html