Re: Fontstorlekar i Emacs

On 10 Dec 2001, Magnus Alexandersson wrote:

> Hej!
>
> Jag kör emacs på en bärbar med 1024x768 i upplösning och när den startar
> täcks nästan hela skärmen. För att få en bra storlek på emacsfönstret
> och typsnitten väljer jag med shift-mouse1 och 6x13 som teckenstorlek.
> Finns det något sätt att lägga till detta i min .emacs-fil så att den
> startar i den storleken automagiskt?

Jeg ved ikke om du kan i din .emacs, men ellers kan du i din .Xdefaults
fil. Skriv "emacs.font:6x13" et eller andet sted i den.

Kør derefter
xrdb .Xdefaults

og, så burde det virke. (.Xdefaults bliver læst hver gang X starter op,
derfor virker det også fremover).

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg.                               madsdyd@xxxxxxxxxxxx
Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

                                 - Dennis Ritchie