Re: NFS/SMB montering av hemdir

Magnus Alexandersson skrev:

> [...] jag skulle vilja ha servern som
> "hem" och använda min användares hemkatalog på laptoppen som en mer
> temporär lagringsplats. Läste någonstans att man skulle kunna göra det
> med hjälp av NFS och länka /home/user/exports till /home/user. En annan
> variant är ju att dela ut via samba, men jag kan inte lura ut hur jag
> ska kunna montera min hemkatalog på servern på ett smart sätt så att jag
> kan skriva i den katalogen som om det vore min användares.

Du skal vist nok indsætte en linie i stil med:

server:/usr/local/pub    /pub   nfs
rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr

i "/etc/fstab" på klienten.

> En sak till, jag delade ut mitt storage med mp3'or och lite videosnuttar
> o s v men när jag ville lägga en symlänk från mitt hemdir till
> /mnt/storage så får jag åtkomst nekad, men jag kan gå in i katalogen
> utan problem, tips?

Er du sikker på at det var en _symbolsk_ henvisning, du
forsøgte at lave? Du skal huske at bruge flaget "-s", hvis
du vil lave symbolske henvisninger. Og man kan ikke lave
"hårde" henvisninger _mellem_ filsystemer.

Jacob
--
Growing older is compulsory. Growing up isn't.