Login-forsøg afvises inden adgangskoden indtastes?

Jeg har en bruger der gerne vil have (og jeg vil gerne give) shelladgang
til en maskine. Desværre afviser den ham allerede inden han indtaster
sin adgangskode.
Når han prøver at logge ind med telnet (det er indenfor vores eget LAN,
og det er der åbent for), kommer der følgende i /var/log/messages så
snart brugernavnet er indtastet:
Dec 18 15:57:47 server login: PAM-listfile: Refused user bruger for
service login

Det går ikke bedre når han forsøger sig via ssh, det genererer bare
flere linier i /var/log/messages:
Dec 18 15:53:38 server PAM_pwdb[28880]: authentication failure; (uid=0)
-> bruger for sshd service
Dec 18 15:53:38 server sshd[28880]: PAM-listfile: Refused user bruger for
service sshd
Dec 18 15:53:39 server sshd[28880]: Failed password for bruger from
130.225.215.196 port 1062

Det ser lidt ud som om det er PAM der giver problemerne, men det har jeg
ikke fuldstændig styr på. PAM bliver brugt til at køre al
brugeridentifikation via smb-databasen (det synes min forgænger på
admin-posten var smart).

Nogen der kan hjælpe mig til at finde problemet?

.Henrik

--
SSLUG's julekalender - hver dag fra den 1. til den 24. december på
  http://www.sslug.dk/julekalender/

Follow ups