Re: dual boot via loddekolbe

On Wed, 2001-01-24 at 20:33, S&L O'Neill wrote:
> Jeg gentager lige et spørgsmål fra Novice listen her ... jeg vil gerne dual
> boot'e og havde tænkt mig at prøve ved at indsætte to harddisk på samme IDE
> lakridsbånd, begge sat som Master og derforuden indsætte en kontakt på den
> strømførende ledning, således at kun én af harddiskene får strøm - vil dette
> være en elegant dual-boot løsning eller et fatalt hardware eksperiment ?

Søren, du kunne evt. også overveje at udnytte den feature de fleste
(alle?) IDE diske har idag: At man kan spinne dem ned under software
kontrol. Så når du har bootet på disk 1, spinner du disk 2 ned, og
omvendt. For Linux kan du opnå dette med en passende parameter til
programmet "hdparm". På RedHat 7.1 kører /etc/rc.d/rc.sysinit hdparm med
parametre taget fra /etc/sysconfig/harddisks. Prøv at kigge der. For
Windows (gætter jeg på som det andet OS) ved jeg ikke hvordan man gør;
prøv at søge på Google.

"Ulemperne" er 1) at begge diske kører under opstart, og 2) at selvom
den ikke-aktive disk spinner ned, så bruger den stadig en anelse
stand-by strøm. Men jeg gætter på at den strøm er negligibel i forhold
til de oceaner af effekt moderne CPU'er brænder af, for slet ikke at
snakke om
monitorer, etc.

/Martin.

--
For every complex problem, there's an answer that's
simple, elegant, and wrong!               (Unknown)