117 dumme spørgsmål - Debian

Hej,

Jeg har siddet og leget/experimenteret med Debian....jeg er vild med det, men jeg har også helt banale problemer, fordi jeg vist har rodet mig ud i noget jeg ikke helt har styr på. Systemet er baseret på 2.2r5, men /etc/apt/sources.list er rettet til unstable og der er kørt dist-upgrade et par hundrede gange, så den skulle være up to date.

Ført nogle problemer med tastaturet. Dansk keyboard layout er røget i console mode. Jeg kan ikke finde ud af hvor jeg skal rette det og jeg kan ikke finde et tool til det. Hvad gør man?

I X virker tastaturet nogenlunde...dvs æøå virker i fx. mozilla (ellers kunne jeg ikke skrive dem i denne mail), men i alle xtermerne virker æøå ikke.

Jeg kan ikke få XF86Setup til at køre....det segfaulter med noget, der ligner: Warning CHIPSET specification missing in card database entry......(+ en hel masse, der minder om det).
Hvilket tool kan man bruge til konfiguration af X?

Jeg kører gnome, men med windowmaker og den er jeg ikke vant til, hvodan skifter jeg permanent til fx. Sawfish. Jeg har besluttet ikke at installere Ximian eller lignende denne gang....jeg bliver syg i sjælen af det, så jeg må selv få styr på hvordan jeg får sat skidtet op. Jeg kan skifte til sawfish fra windowmaker, men jeg kan ikke få den til at starte i sawfish.

Og så et gnome spg...jeg vil jo gerne have startet panel, når gnome starter, hvordan er det nu lige man fixer det?

Ja ja .....lidt mange newbie agtige spørgsmål....håber nogen kan hjælpe:)

/Michael Schacht Hansen

Follow ups