Database Gateway

Jeg er gået i gang med at forske i muligheden for at danne et konsortie eller en interessegruppe, som skal have det formål at opbygge en generisk database-gateway.

Forestil Jer at en applikation under Windows er lavet til at bruge
MS SQL Server - et godt eksempel er f.eks. Concorde C5.

Hvis man havde "noget", som kunne agere SQL server overfor applikationen, men som i den "modsatte ende" kommunikerede med en ANDEN database - f.eks. PostgreSQL, ville mange, mange penge kunne spares ved at man satte en Linux-baseret databaseserver op, som løste opgaven i stedet for SQL serveren.

Faktisk ville der blive råd til at have gateway'en kørende på en separat maskine, omend det ikke nødvendigvis ville være påkrævet.

Jeg forestiller mig gatewayen opbygget således:

            Front-end                  Back-end
           *-------------*------------*-------------*
*-------*  |             |            |             |
|       |  | emulatordel,|Kerne-del,  |database-del,|
| klient|  | agerer SQL  |(IKKE Linux-|håndterer den|   *-------------*
| prog. |->| server over |kerne) "ab- |egentlige    |-> |   database  |
|       |  | for appl.   |straktions- |database     |   *-------------*

En videreudvikling ville kunne være at lave flere forskellige slags emulatorer til forskellige databaser, så det kunne være næsten transparent, hvilken database man reelt kører op imod.

Nu ved jeg godt, at nogen vil sige "DBI/DBD" - men det løser jo kun den halve opgave - "emulator-delen" mangler.

Jng vil meget gerne høre fra nogen, der har erfaring med opbygning af den slags software, specielt med henblik på definition af et projekt og om muligt dannelse af en arbejdsgruppe til udvikling af en sådan gateway.

Med venlig hilsen

Jon Svejgaard
mail: jon@xxxxxx               | DENMARK
http://www.ace.dk              | +45 5826 1799 / +45 4052 0799