DLT bånd's kapacitet

Hej med jer

Det er lidt simple spørgsmål, men jeg er i vildrede:

Hvad er kapaciteten på DLT IV bånd? Et sted ser jeg at kapaciteten er 20-40
GB, og et andet sted har jeg læst det er helt op til 80 GB. Er det et
spørgsmål om den båndstation man anvender, og dens evne til at komprimere.
Hvad er forskellen på DLT4000 format og DLT1 (hvad er bedst)? Jeg har hidtil
kørt med en HP Surestore 40, som kørte med DLT4000 format, og er så skiftet
til en Tandberg autoloader, der kører med DLT1, men jeg er ikke helt klar
over forskellen, men tilsyneladende kan jeg nu gemme over de 40 GB som var
grænsen tidligere.

Måske der er nogen der kan give mig noget info om formaterne?

/Martin Hellerup Madsen