Re: Instalation af CD-Brænder

On Sat, Apr 06, 2002 at 02:19:09 +0200, Carsten Gram wrote:

> Jeg har store problemer med installationen af min (nye) brænder.
>
> Det drejer sig om en hp 9210i (scsi) mit kontrollerkort er et adaptec AHA-1542CP.

uha, aha1542, en gammel adaptec til ISA bus på en moderne bundkort med PCI.
Husk at ISA bus via PCI ofte er langsommere end med en SCSI controller
direkte på PCI (jeg sammenlignede for nogle år siden en harddisk
på en aha1542 og en ncr53c810/PCI i samme PC).
Men hvis cdbrænderen ikke er alt for hurtigt skulle det ikke give problemer .

> Når jeg booter, finder BIOS'en på kotrolerkortet uden problemer min brænder

Det kunne tyde på kommunikationen ikke helt virker over SCSI bus.

> Maskinen er en celeron 400, med 256 mb. ram og RH 71 kerne 2.4.2, cdrecord 1.10-4
>
> er der nogen, der kan fortelle mig, hvad der er i vejen??

Kører ISA bus ved den korrekte hastighed, check evt. BIOS at ISA clock
ikke er højere end standard.
Check også i adaptecs SCSI bios at diverse indstillinger ikke er sat
for optimistisk. (eller jumpere hvis det er den gamle slags aha1542)
Nogen gange hjælper det at bruge lidt mindre indstillinger end 10 MByte/s.
Start evt. med at slå "Fast" fra, dvs. brug max 5 Mbyte/s.

Husk at terminering på et system med en enhed, kræver terminering på
controlleren og på cd-brænderen (i hver ende af SCSI bussen).
Og hvis det er intern kabel så skal cdbrænderen sidde sidst,
kableenderne skal være tilsluttet til terminering.

Nogen gange hjælper det også at prøve et andet kabel.

Hvad siger "cat /proc/scsi/scsi" ?

Det kunne også være at aha1542 driveren ikke virker for godt i 2.4.x kerner,
men måske nogen her på listen kan afkræfte/bekræfte dette ?

--
mvh Frank Damgaard  |