Re: Re: Fw: [TEKNIK] LinuxPhuser. pl?

On Sun, Apr 07, 2002 at 19:22:51 +0200, Thomas fobe Sørensen wrote:

> Jov nu skal Du høre her;)  Det jeg har tænkt mig , er noget med at få
> sat en Unix version op som er god til og styre div. Windows-online-game
> også kaldet Multiplayer-systemet.  Heldigvis har jeg fået en del svar på
> min mail hvor i de fleste fortæller mig. Det er en Unix Debian som er
> mest pålidelig i forhold til , at køre Windows-programmer af oven-nævnte
> karekter. Det har længet været mit store ønske da jeg selv er en stor
> nyder af online-game hvor til jeg for nogle måneder siden nævnte
> Half-Life for nu at tage et godt exempel på en forklaring.

Jeg antager at du mener server-delen af spillet som er lavet til linux/unix?
For windowsprogrammer kører generelt bedst på den windowsversion som
programmerne var designet til.

> Jeg skal simpelhen i gang med og lære hvordan jeg kumminikere via. en
> Unix model med et Windows-program. Derfor mener jeg , at jeg ligeså godt
> fra starten af  kan erhverve mig det rette software. Så deraf er mine
> sprøgsmål opstået. Heldigvis kan jeg jo her på mailen få råd fra andre
> som arbejder profesionelt med tingene så jeg ikke får fejl-investeret
> for meget da alt jo koster penge.

Nu koster det ikke det store at købe diverse CD'ere med
forskellige linux distributioner. Det koster er vist mest tiden
der skal anvendes for at prøve dem .

> Svarne på min mail ligner lidt en krig på hvilket system der er bedst
> egnet , men resultater er vist de fleste siger Debina ???

Min egen server i kælderen har kørt i døgndrift i 7 år, fået udskiftet
(opgraderet) bundkort, CPU, harddiske, towerkabinet til ATX mv..
Oprindelig i 1995 indlagt Slackware som var med på Infomagic's CD-sæt.
Året efter udskiftet med Debian 1.0 eller 1.1. Den er så siden
kun blevet opdateret, aldrig nyinstalleret, og det er lykkedes
forbavsende godt.
Har også været sysop på et fidonet BBS som jeg lagde om til Debian (fra DOS);
det kørte i flere år klippestabilt, når ellers hardware tillod det :)
Jeg var og er stadig ganske imponeret af debian pakkesystemet og
dselect (RPM har været længe om at nærme sig...).
I Debian er det også meget lettere at nedbarbere installationen
så man kun får de mest nødvendige pakker installeret, hvilket
er relevant på ældre "små" PC'ere.

Man skal dog ikke forvente at Debian er lige så let at installere
som f.eks. Mandrake eller SuSe.
I Debian skal der ofte laves en del mere "håndarbejde"
for at tilpasse opsætningen for diverse programmer/dæmoner;
derved lærer man så en hel del mere de enkelte dele af systemet,
hvis man ellers er villig til at bruge den nødvendige tid på det.

Men hvis du bare hurtigt skal have noget op at køre og er mere
bekendt med Redhat, så vil du sikkert føle dig mere hjemme
med en Redhat eller Mandrake installation (SSLUG's ene server
kører jo også Redhat)
SuSE er også et godt bud på en let installation, og som er et rimeligt
allround system til server, workstation og dekstop.

Så det bedste råd er måske at prøve flere distributioner :)

--
mvh Frank Damgaard  |