Re: Regneark

On Fri, 12 Apr 2002, Michael Schacht Hansen wrote:

> Nej, det er ikke nye funtioner, jeg har brug for. Jeg har brug for
> makroer til at gøre en masse håndardbejde for mig fx.:
> Importer de her 500 ACSII filer med reultater....gør et eller andet for
> at samle data....tegn oversigtsgrafer over nøgletal etc. Det kan man
> ikke gøre med funktioner.
> Jeg kunne jo selvølgelig bare programmere et eller andet, der lavede
> talbehandlingen, samlede det in nogle andre filer og så importere dem,
> men så synes jeg måske at ideen med et regneark er forsvundet....man kan
> jo klare sig med C/C++ og gnuplot, men det er ikke lige just praktisk.

Diskussionen om hvad der er mest praktisk er jo et ? også om smag. Hvis
f.eks. man har mulighed for at kalde eksterne funktioner kan det i mange
sammenhænge være nemmere at skrive nogen scripts der masserer ens data, og
så kalde dem direkte fra regnearket. Måske. Oprindeligt er regneark jo
lavet for at slippe for at skrive programmer, men hvis man skriver 10000
liniers makroer i regneark, begynder det måske at være lidt bagvendt...

Der findes regneark til X, der kan _rigtigt_ meget, men hvor makroerne
typisk skrives i Lisp eller andre "underlige" sprog.

Endeligt; som jeg har forstået det, burde både staroffice og openoffice
være meget tæt på at kunne fortolke store dele af excell makroerne. Jeg
ved ikke om man bare kan skrive disse makroer direkte ind?

Der er, svjv, ret meget makro support i OpenOffice - men ligesom dig har
jeg også haft svært ved at finde information om det. Det er dog lykkedes
oftest via google. Der _findes_ information om det.

Jeg bruger ikke så meget regneark mere dog.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg.                               madsdyd@xxxxxxxxxxxx
I found the internet, but it was an air-conditioned nightmare.

             - http://c2.com/cgi/wiki?FinallyFoundTheInternet