Re: hvor finder man

bruge de pakker der er compileret til ens Linux distribution, hvis
ikke man da selv kompilerer sine programmer.

Godt argument. Det er jo netop ideen i open source =)

/snip

> jeg kan godt fortælle dig hvad jeg har lært:
> 1)som du selv skriver brug det der er i din disto.

Eller kompiler den selv. På din  SRPMS skive er der en source rpm til
mysql. Tag og rekompiler dem, med en anden compiler end gcc-2.96

> 2)lad være med at opgradere enkeltdele af system, med mindre du er
forberedt på at skulle opgradere det halve af systemet.

Nej nej nej..... Bare sørg for at have styr på dine versions numre.

> 3)lad være med at tro, at fordi 2 filer hedder det samme, kan de
bruges istedet for hinanden.

Min oplevelse er, at hvis filen kommer fra samme version af software,
kan den sikkert bruges. Eller bruger jeg midnight commandor til at
åbne en rpm fil, og hente enkelte filer ud derfra, som jeg så lægger
der, hvor en anden given pakke forventer at finde den.

> 4)lad være med at tro, at fordi noget er gratis at anskaffe, er det
også billigt at bruge.

Tilgengæld kan man med gratis software selv få lov at pille. Er man
dygtig nok, kan man lære at håndtere det. Det er sådan noget der
kommer med rutinen.

> 4)der er nok en grund til at nogle firmaer sælger software.

Ja, folk er dumme nok til at købe det.

> konklusion:
> hvis du vil undgå mavesår, grå hår og sure kunder, så installer en
disto, lad den køre i fred (det gør den godt),
> når helheden så har nået en hvis alder (og nogen opdager det), tager
man backup af sine data og starter forfra.

Jeg har altså hverken grå hår, eller er startet forfra, bare for at
installere en sql server.

/Jesper