Re: Virkeligt diskcrash med raid5

tor, 2002-05-30 kl. 02:04 skrev Michael Rasmussen:
> Kunne du lokkes til at beskrive din opsætning? Jeg skal nemlig til at
> opstille en ny server, og overvejer derfor alternative konfigurationer.

Gerne :)
Det kan være at maskinen har fået både livrem og seler i min opsætning.
Hvis du finder at noget i min opsæting kan undværes, så er det kun godt.
Maskinen har en hjemmestrikket kerne, hvor raid5 (det er et RAID 5
array) driveren er indbygget i kernen men ikke som et modul. Derfor kan
kernen mounte en rod der ligger på en raid disk. I denne kerne er devfs
indbygget i kernen. I kernens config fil er der følgende:
CONFIG_DEVFS_FS=y
CONFIG_DEVFS_MOUNT=y

Det er nødvendigt at installere devfsd daemonen for at denne kerne kan
fungere normalt. Man kan spare sig en masse bøvl hvis man installerer
devfsd inden man rebooter den nye kerne.

/boot filsystemet må nødvendigvis være på en separat partition. Jeg
bruger den følgende opsætning:
$ df
Filsystem           1k-blokke     Brugt   Tilbage Brug% Monteret på
/dev/md/0             12854944    x05944    x95992  x2% /
/dev/sda1                23302     14922      xx77  x8% /boot

De 7 SCSI diske der indgår i arrayet er alle af samme størrelse og er
delt op i 2 partitioner. Fdisk viser om den disk der lige er blevet sat
ind:
Disk /dev/scsi/host0/bus0/target9/lun0/disc: 255 hoveder, 63 sektorer, 274 cylindre
Enheder = cylindre á 16065 * 512 byte

                                  Enhed Opstart Start       Slut   Blokke   Id  System
/dev/scsi/host0/bus0/target9/lun0/part1   *         1         3     24066   83  Linux
/dev/scsi/host0/bus0/target9/lun0/part2             4       274   2176807+  fd  Linux raid autodetekt

Filen med opsætningen (raidtab) af af raid er her:

raiddev /dev/md/0
        raid-level      5
        nr-raid-disks   7
        nr-spare-disks  0
        persistent-superblock 1
        parity-algorithm        left-symmetric
        chunk-size      32
        device          /dev/scsi/host0/bus0/target10/lun0/part2
        raid-disk       0
        device          /dev/scsi/host0/bus0/target11/lun0/part2
        raid-disk       1
        device          /dev/scsi/host0/bus0/target12/lun0/part2
        raid-disk       2
        device          /dev/scsi/host0/bus0/target13/lun0/part2
        raid-disk       3
        device          /dev/scsi/host0/bus0/target14/lun0/part2
        raid-disk       4
        device          /dev/scsi/host0/bus0/target15/lun0/part2
        raid-disk       5
        device          /dev/scsi/host0/bus0/target9/lun0/part2
        raid-disk       6

Dette er kuge hvad jeg kunne komme i tanker om her i de sene nattetimer. :)

Er der nogen der har fået en maskine til at boote på en /boot partition
som faktisk er en del af en RAID 1 disk?

                       ...ooO0Ooo...
»Det seneste år har vist os mere end nogensinde, at hvis
menneskerettigheder ofres i kampen for fred og sikkerhed, så bliver der
ingen fred og ingen sikkerhed«.
        Irene Khan, Amnesty Internationals generalsekretær.