Re: sql-spørgsmål, case, if-then-else ?

"Klaus S. Madsen" <sslug@xxxxxxxxxxxxxxxx> writes:

> Både og... Jeg er ret genreret af ikke at kunne lave f.eks. nestede
> selects. Triggers og Stored Procedures bruger jeg så ikke men det er
> stadigvæk nogle af de ting der regnes som "normale" i en moderne
> database. Og hvis jeg har forstået det rigtigt, så kommer der aldrig
> Triggers i mysql...

Lige så snart du begynder på den slags ting, snakker vi om at gifte
sig med en database, fordi det er forskelligt fra leverandør til
leverandør.

Jeg sidder iøjeblikket og designer en applikation hvor vi gerne vil
beholde muligehden for at skifte databasen ud (Oracle, hvis fx
licenskravene bliver helt urimelige), og der er triggers og stored
procedures udelukkede.

> Det kan godt være... Det må jeg blankt erkende at jeg ikke ved noget om.
> Men det er ikke noget jeg er stødt ind i :-)

Næh, men det ville gøre PostgreSQL ubrugeligt hos os, som alternativ
til Oracle.  Herudover er fx kvaliteten af JDBC-driverne vigtig, for
at få bedst mulig ydelse.

Det er ikke en gyldig grund i mine øjne.  En databases egenskaber
afspejler sig sjældent i om man kan lide det som DBA'en ser, når man
er programmør (hvilket er hvor vi ser det fra nu).

Igen.  Ikke et programmørproblem, og ikke relevant for databasens ydelse.

> Undskyld. Jeg kan godt se at det ikke var det InterBase argumentet gik
> på. Men de tre punkter ovenfor vejer stadigvæk imod InterBase.

Kun hvis man accepterer subjektive argumenter.  Jeg savner saglige
modargumenter.

> Okey. MySQL kan være lige så god som postgres hvis du bare skal gemme
> data et sted. Hvis du derimod rent faktisk skal bruge en database, så
> har MySQL ikke mange chancer.

Jeg betvivler ikke at MySQL ikke har fuld størrelse, men spørgsmålet
er om MySQL kan klare en given opgave, og det er her jeg betvivler din
rygmarvsreaktion.  Hvis din opgave ikke kræver mere atomaritet (hedder
det det?) end på rækkeniveau, kan MySQL sagtens løfte opgaven.

Iøvrigt mener jeg at subselects bare er syntakssukker oven på et
kompliceret join.

--
  Thorbjørn Ravn Andersen
  http://homepage.mac.com/ravn