From: Egon Andersen, Talura [mailto:post@xxxxxxxxx]
Sent: Friday, June 21, 2002 3:22 PM
To: sslug-teknik@xxxxxxxx
Subject: Re: [TEKNIK] PC-Plus

Peter Makholm wrote:

> Det er det ikke.
>
> Windowsprogrammer (win32) snakker med operativsystemet gennem
> Win32-API'et, hvilket er hvad Wine emulerer. At emulere et API er i
> teorien let nok.
>
> Dos tilbyder sine styresystemservices gennem interrupt 10h hvilket er
> en hel del sværre at emulere da man så konkret skal lave en virtuel
> maskine.
>
> I praksis er den nødvendige viden for at emulerer nok af en maskine
> for at køre dos langt bedre tilgængelig og mindre kompleks end den
> viden der er nødvendig for at emulerer Win32-API'et.

Nu skrev jeg med vilje win31, da wine har en win31 option, som altså
emulerer win 3.1, hvilket  som bekendt er noget der er smidt ovenpå DOS.
Og desuden kan man angive dosver sammen med win31 - men det er altså
ikke nok til at emulere DOS.
Men det andet virker med dosemu - næsten... hvordan er det nu lige man
får cent og yen til at være ø og Ø. DOS dagene er godt nok længe siden
og jeg har ikke rigtigt adgang til den nødvendige information mere.
Det er så vidt jeg husker en eller anden simpel ting i config.sys eller
hyr?

/Egon

Follow ups