Re: Upgrade af pakker

Mads Jacobsen <mads_jac@xxxxxxxx> writes:

> Men hvad gør man i praksis, hvis man oplever en sand
> dominoeffekt af afhængigheder? Så kan man jo blive ved
> i det uendelige, eller...?
Ja. Jeg tror det var Ole Tange som ganske rigtigt døbte det
"dependency helvede"

Der er ikke andet at gøre and at tage fejlmedelelserne fra en ende af:

Pakke xyz afhænger af pakke acb > 1023

Find din nuværende abc-pakke:

# rpm -q abc
abc-1022
#

Så må du opgradere abc til mindst 1023 først.

Og den giver sikkert også nogle afhængigheder der skal afklares først.....

Og måske er der nogle pakker du bliver nødt til at afinstallere, for senere
at installere en nyere version.

På dette punkt er RPM noget skidt.
Glibc er en så basal del af din Linux, at du nok får rigtig mange
afhængigheder der skal udredes.

Måske er det nemmere at opgradere hele molevitten på en gang?
Hent alle upgrades fra et RedHat mirror. Læg dem i et katalog for sig selv:
# rpm --freshen -vh *.rpm

Det giver sikkert også nogle afhængigheder der skal afklares, men så har du
da det hele samlet fra starten.

Og da det er glibc du leger med, bør du måske foretage opgraderingen i
single user mode.

/kristian

--
Et fad vin gør flere mirakler