Re: diskfejl ved boot.

On Thu, Aug 08, 2002 at 13:46:08 +0200, Gert Skafte Lavsen wrote:

> En smoothwall-dist jeg har installeret hos mine forælder, kan ikke
> længere boote efter et strømsvigt. Jeg har over telefonen prøvet at
> instruere min far i at køre e2fsck. Men det vil ikke lykkes, for
> e2fsck brokker sig over superblocken og kommer med den velkendte
> beskred om at køre e2fsck uden -p og -a samt at angive en alternativ
> superblock. Intet af det lykkes. Han har prøvet både at angive 8193
> og 16385 men det hjælper ikke. :-(
> Er der nogen der har en løsning. Gerne en der er nem at forklare min
> far, da det skal foregå over telefonen.

Havde den anden dag et tilfælde hvor der var "læsefejl"
på de første 4 blokke i partionen og et sted lidt længere inde.

Øjensynlig skal de første blokke virke på en partition
ellers vil ext2/ext3 ikke e2fsck'e eller mounte.

Hvis det er problemet så er løsningen ikke ufarlig.

Men jeg kørte "badblocks -v /dev/sda3"
og den listede de dårlige  blokke, bla. 0-4

Hvis der er defekt så vil nedenstående *måske* hjælpe:

Da sektorerne er defekt (evt. blot fordi skrivning ikke helt lykkedes)
så skal man skrive til disse blokke for at få dem til at virke.
Enten lykkedes skrivningen eller disken sørger selv (hvis muligt)
at remappe de defekte sektorer til andet sted på disken.

Dette gøres med:
  badblocks -v -w /dev/sda3  4 0

(og også andre steder med defekt, blot passende last-block-no og
 start-block-no)

Så kan man køre en read-test igen med badblocks
og efterfølgende e2fsck som så forhåbentlig kan reparere
partitionen :)

--
mvh Frank Damgaard  |