Re: Mail-server

On Sun, 08 Sep 2002 10:27:46 +0200
Johnny Sørensen <jsn@xxxxxxxxxxxx> wrote:

> Hej SSlugg'er
>
> Jeg vil høre om det er muligt at opsætte en mail-server på en alm. tdc
> ADSL forbindelse? (er der nogle porte der er lukket). Jeg har fast IP
> - og domæne gennem xxxx.linux.dk (dyndns)

Ja, der er nogle porte der er lukket og Bernt er vist ikke helt med,
_all_ private tdc forbindelser har global spæring på port 25(SMTP) og
119(NNTP/news), denne spæring ligger på centralerne så den kan ikke
omgås ved at smide deres router ud. Derfor skal du kunne styrer de
såkaldte MX-records for det domæne du vil styrer mail for.
De skal sættes op så din egen ip har en prioritet på 10 og
backup-mx.tele.dk har en på 20. Dette gøres hos dyndns.linux.dk ved at
du på administrationssiden vælger "Andre Mailservere" også skriver
digselv som primær og backup-mx.tele.dk som sekundær.
Andre server vil så ikke kunne levere mail direkte til dig(pga spæring)
men vil kunne levere den til backup-mx.tele.dk som har lov til at gå
igennem spæringen og derfor kan levere den til dig.