Re: Komprimeret filsystem til Linux

In <20020912112621.GB3442@xxxxxx> "Emil S. Hansen" <esh@xxxxxxxxxxx> writes:

>--7ZAtKRhVyVSsbBD2

>Jeg ville nok hacke lidt p=E5 ./drivers/block/loop.c og tilf=F8je noget zlib
>komprimering. Hmm, meget sp=E6ndene for en newbie kernel hacker.

som "newbie" projekt er det nok lige lovlig ambitiøst.

Et af det store problemer er, at Linux bruger memory-mapping af
f.eks. alle executables og shared libs. Det er bestemt ikke
trivielt at implementere en mmap-operation i block-laget i
kernen, som laver decompression on-the-fly - faktisk vil det
kræve ret voldsmome ændringer, fordi block-I/O laget ikke er
gearet til at en mmap-operation kræver mere memory end der
nu skal mmap'es. Mulighederne for deadlocks er ganske omfattende.

Der findes et zisofs filsystem til komprimerede cd-rom'er, men
igen er det kun read-only.--
Henrik Storner <henrik@xxxxxxx>