Dit og dat ang. FTP

Hej igen
1)
Jeg er blevet bedt om at lave en _billig_ FTP server til en ven.
Da kodeordet er billig er det jo nødvendigt at lave den på Open
SoftWare og -i så vid udstrækning smo muligt- for hånden værende
hardware.
Da det ser ud til at blive et et-disk-system, tænkte jeg om der ikke
er en af "de der" mini-linux'er/embedded-Linux, der kan bruges og om
en Intel 486@50Mhz er nok ?

2)
Findes der en FTP-klient, der viser progressionen (i procent) for
hver fil _og_ for foldere (=sum af filer og under-foldere)?
-For sådan en kunne jeg rigtig godt tænke mig! Hvis ikke den findes
melder jeg mig gerne som "beta-tester" hvis nogen har mod på at lave
en.
Gerne med output i stil med "ls -al" blot med progression som ekstra
info felt.

Med venlig hilsen
/Zmit

Follow ups