Re: Dimensionering af mail/web-server

In <bi78ma.t54.ln@thor.localdomain> Thomas Dahl Pedersen <tdahl@xxxxxxx> writes:

>Vi er tre andelsboligforeninger med i alt 280 lejemål, der er ved at få
>installeret lokalnet. Vi vil gerne have en server der kører qmail med
>qmailscanner+antivir+spamassassin (inspireret af Henrik Størners foredrag
>forleden) samt apache. Den skulle også gerne kunne trække en DHCP-server og
>MRTG ell. lign til overvågning af forbindelserne ud af huset, men dette er
>næppe en flaskehals.

Har for nylig etableret et lignende system for en anden boligforening
(AAB afd. 11 på Frederiksberg), så jeg kender lidt til problematikken.
Der er 215 lejligheder i ejendommen, hvoraf ca. 1/3 er koblet på
nettet.

Det måtte ikke koste så meget, så det blev til en AMD Athlon maskine
med 256 MB RAM, 80 GB IDE disk og et Tulip-baseret netkort. M.a.o.
en maskine, der kunne gå for at være et godt desktop-system, hvis
ikke det var fordi lyd+video er sparet væk.

Belastningen kan ses på http://net.aab11.dk/bb/ (klik på "graphs"),
men den keder sig almindeligvis gevaldigt og står 98% idle.

Til gengæld har vi lidt problemer med nogle beboere der misbruger
båndbredden, men ntop er god til at spotte hvem det er. Jeg har en
høne at plukke med en af dem ...

>Hvor kraftig en server er vi nød til at investere i? qmail+qmail-scanner er
>jo nok det der er mest ressourcekrævende, da qmail-scanner er skrevet i
>perl, så fortolkeren skal loades for hver indkommende email.

Tjah, men i praksis er det ikke så slemt. Trods alt får folk ikke
SÅ mange mails at det betyder noget.

>Jeg har forestillet mig noget ala:

>Pentium 4 2.4 Ghz
>512 MB
>Intel Pro/100 Fast Ethernet
>Adaptec 19160 (SCSI Controller)
>Seagate Cheetah 36ES (36GB)

Det er i al fald rigeligt, hvis den kun skal bruges som mail-server
og evt. firewall/gateway.
--
Henrik Storner <henrik@xxxxxxx>