Re: Terminal i PostgreSQL

On Sat, Oct 05, 2002 at 02:07:46AM +0200, Ole Hansen wrote:
> Hej SSLUG'ere
>
> Jeg har installeret PostgreSQL fra source, men er lidt utilfreds med
> terminalen når jeg er logget ind. Jeg savner at kunne bruge
> piletasterne til at 'bladre' gennem tidligere queries, samt til at
> redigere på linien. Jeg får bare '^[[A' mv. når jeg bruger
> piletasterne.
>
> Hvordan kan jeg sætte terminalen op, så den virker ligesom den normalt
> gør i bash, eller som den gør når postgres er installeret som Debian
> pakke? Og nej, jeg installerer ikke bare Debian-pakken selvom den
> fungerer glimrende - jeg eksperimenterer lidt.
Det er formentlig en compile option. For at have piltasterne til at
virke skal du have et library der hedder libreadline installeret, sammen
med dets udviklings pakker. Dvs. på en Debian er det noget med pakkerne
libreadline4 og libreadline4-dev. Hvis det stadigvæk ikke virker, så
prøv at køre configure --help (hvis altså postgres bliver oversat vha.
configure), og se om du ikke kan finde noget i den stil der.

> For at starte postgres skriver jeg følgende:
> /usr/local/pgsql/bin/postmaster -D /usr/local/pgsql/data &
>
> Jeg vil gerne pakke dette ind i et script, f.eks. som
> '/etc/init.d/postgres', og samtidig sætte terminalen rigtigt op, men
> hvordan gør jeg lige det med terminalen?
Som sagt problemerne med terminalen er et compile spørgsmål, og ikke et
opsætnings spørgsmål. Men hvis du vil lave dit eget initscript, så kig
på nogle af de andre der følger med Debian, og stjæl fra dem med arme og
ben...

For at installeret initscriptet findes der et program der hedder
update-rc.d.

PS: Kan du ikke konfigurere dit email program til at ombryde linierne
ved hvert 72'ende tegn? Det gør det ret meget lettere at læse dine mails
for en del af os.