Re: Not enough memory - BANG!

Lars Lerager Hansen wrote:
Hvad er der foregået når en server er gået ned med beskeden:
"Not enough memory - killing pid 6312" skrevet til konsollen? Det var intet
at se i loggen.

Hvis al hukommelsen faktisk er blevet spist, er det sandsynligvis en
Java-Tomcat-server der har gjort det, men går Linux bare ned med et brag
hvis en process allokerer for meget hukommelse?

Jeg har kun set det en gang før - og det var med en 2.4.4 kerne.
Jeg har ved anden anledning ved undersøgelse af en memory leak fået
en 2.2.18 kerne (tror jeg nok - det var RH 6.2) til at spise al RAM
og al swap på nær et par KB.
Da jeg med svartider på ca. 10 minutter på museflytninger fik slået
det memoryforbrugende monster ned kom systemet pænt op igen uden
yderligere anmærkninger.

Hvis du bruger en så gammel 2.4 kerne, som den ovenfor nævnte, så
er du bare løbet ind i det samme problem som "næsten" alle løb
i med de tidlige 2.4 kerner (der var en del støj om det).

Nogen forslag til cron-jobs man kan køre for at holde øje med om
hukommelsesforbruget er kritisk?

Lige umiddelbart ville jeg bruge vmstat og se om der kom "swap out"
- dvs værdier større end 0 ved "so".
Så er kernen ved at være så memory udsultet at ikke kun kode, men
også process data skal smides ud for at få plads til en anden
kørende process (det er i alle fald sådan jeg har forstået det ;-).

Mvh

Martin Berg