Re: MEGET træt maskine under kopiering...

On Thu, Oct 31, 2002 at 08:55:41PM +0100, Anders Nielsen wrote:

> suk selv :-) Har du hørt om raid 0 og kombinationer med denne?

Selvom der køres raid0 skal der stadig skrives til diskene,
raid0 deler bare data op.
Linear er den eneste der måske ikke skriver på alle diske.

> Anyway så var min pointe 2 ting.
>
> 1) Man mindsker din båndbredde til diskene ved at have tre diske, hvor
> til der skal skrives 3 forskellige ting.

korrekt

> 2) Raid 5 kan ryge ud i nogle ubehageligheder ved skrivninger (som Klaus
> skitserer).

Jeg er ikke enig med ham, men raid5 har dårligere performance end
kombinationer af raid0 og 1. Og dårligere sikkerhed.

> For at undgå det er sidste er det nødvendig med en god driver og
> generelt at skrivningerne falder i sekvens. Smid nu NFS ind i systemet -
> skrivninger bliver styret fra en anden maskine, der ikke aner noget om
> der bliver brugt raid 5. Jeg kan i hvert fald _forestille_ mig at det
> giver problemer :-)

korrekt.

> Helt vanvittigt bliver det hvis kopieringen sker med rsync over NFS. Så
> bliver checksummen jo beregnet på den store server. Et godt eksempel på
> hvad der kan ske med performance når man smider for mange lag oven på
> hinanden.

Det er derfor man bruger -w

> Der er vist gået diskussionsklub i denne tråd! Gad vide hvordan det går
> for Steffen :-)

Jeg tror han har opgivet ;-D

JonB