Re: ssh: connect to address 192.168.0.1 port 22: Connection refused

PRL wrote:
Jørgen Heesche wrote:

Jeg har sat reglen ind som nummer 3 efter 2 regler vedr. min IPS.
'ipchains -L' giver:

Chain input (policy ACCEPT):
target  prot opt     source          destination    ports
ACCEPT  udp  ------  129.142.7.101   anywhere       domain ->   any
ACCEPT  udp  ------  195.82.195.101  anywhere       domain ->   any
ACCEPT  tcp  ------  host.new        anywhere       ssh ->   any
ACCEPT  all  ------  anywhere        anywhere       n/a
REJECT  tcp  -y----  anywhere        anywhere       any ->   0:1023
REJECT  tcp  -y----  anywhere        anywhere       any ->   nfs
REJECT  udp  ------  anywhere        anywhere       any ->   0:1023
REJECT  udp  ------  anywhere        anywhere       any ->   nfs
REJECT  tcp  -y----  anywhere        anywhere       any ->   x11:6009
REJECT  tcp  -y----  anywhere        anywhere       any ->   xfs
Chain forward (policy ACCEPT):
Chain output (policy ACCEPT):

Er det en forkert placering af ssh-reglen?

OK, jeg viste ikke at du havde kaldt maskinen for 'host.new'.
Det ser fint ud.

#
Hvad med at starte lidt systematisk på at finde problemet ?
Jeg antager at det er en god ide ;)

#
1. Du laver en ipchains -F (Mener jeg at kunne huske det hedder for at slette alle regler.)

2. Nu har du ikke noget der skulle blokere.

3. Du laver en telnet fra den maskine som du skal ssh'e fra. telnet <ip> 22

4. Kommer der et banner der siger noget med SSH et eller andet ?

5. Hvis ja: Så er der hul igennem OG sshd kører på 'modtager' maskinen gå til punkt 7.

6. Hvis nej, Hvad siger loggen på modtager maskinen ?
7. Prøv nu at lave en ssh forbindelse til maskinen og se om det ikke skulle være muligt at logge ind. ssh <ip> -l <login navn>

8. Hvis det ikke fungerer så må der være noget galt med din ssh konfiguration eller også har du også noget der blokerer på 'sender' maskinen, flush flush.

9. Hvis du enabler ipchains igen, kan du så gøre det samme ? Gå til punkt 3.

Der er sikkert muligheder jeg har glemt, men det er altid en god ide at udelukke muligheder ved at gå et skridt frem ad gangen i stedet for at pille ved alle ting på en gang.

Dette satte mig på det rigtige spor til løsning af problemet. Tak for det. :) Ved at køre ipchains-save og derefter slette reglerne en ad gangen fra begyndelsen af kæden, teste og restore hvergang, kom jeg hurtigt til at regel nr. 5: reject tcp input fra alle porte, var synderen. (Ikke overrraskende når først man fik øjnene op for det). Jeg kunne så bare have slettet regel 5, men jeg har valgt at erstatte den med to nye regler som rejecter port 0:21 og 23:1023, og undlade at definere en særlig regel for port 22. Mht. at gøre ændringen permanet fandt jeg ud af, at der startes et ipchains-script fra init.d. Dette script finder reglerne i filen /etc/sysconfig/ipchains, og så har jeg bare editeret i den fil. Det var nemt at gøre det sådan, men måske findes der en anden måde ?. der sker jo faktisk noget med inputkæden senere, idet der tilføjes 2 regler vedrørende min IPS, men jeg kan ikke se hvor det sker.

Mvh og tak :)
jørgen Heesche