modprobe-fejl

Hi
Som Newbie er det lidt af et mysterium at få lyd til at virke på mandrake
8.2 Når jeg laver opstart på Kde kommer opstartlyden i højtalerne - men i
alle andre sammenhæng er der ingen lyd.

Mit lydkort er onboard - Via technologies 8233

Den venlig mand nede i pc-shoppen anbefalede mig at gå på Alsa
(www.alsa-project.org) og hente snd-via8233 og konfigurer kernen
Men jeg er ikke med på hvordan man går og Alsa ser uoverskuelig ud.

når jeg laver sndconfig som root sker følgende:
Pci søge resultat:
Et PCI lydkort blev fundet på dit system. Detaljerne er:\n"
Model: VIA Technologies|VT8233 [ac97 Audio Controller]

Lydtest > klik ok   - denne melding:
modeprobe-fejl
/lib/modules/2.4.18-6mdk/kernel/drivers/sound/via82cxxx_audio.o.gz
init_module: No such device
modprobe: insmod
/lib/modules/2.4.18-6mdk/kernel/drivers/sound/via82cxxx_audio.o.gz
failed
modprobe: insmod sound-slot-0
failed
/lars