Re: hvordan formatere jeg min harddisk?

Ole Kofoed Hansen wrote:

> Hvis du har en harddisk med en eller flere partitioner på, som du
> gerne vil have helt tømt, er det nemmeste at bruge fdisk og slette
> alle partitioner der. Dette kan ikke gøres mens partitionerne er
> mounted, så hvis det er den disk du normalt booter på, skal du bruge
> en rescue disk.
>
> Derefter er disken egentlig ikke formateret, men alle de
> OS-installationsprogrammer, jeg kender, kan selv formatere
> partitionerne, når du opretter dem.
>
> Hvis du er mere i tvivl, skal du bare spørge igen.
Når det så er sagt, skal det lige indskydes, at mkfs/mke2fs ikke sletter data fra disken, men kun oprtter tomme filtabeller.

Teknikken med at slette data (sikkert) fra en disk har lige været diskuteret her på listen.

Visse bios'er har en "format hard disk" funktion, som sikrer at alle sektorer er til stede. og at de er fejlfri. Sektorer, som ikke kan læses, kan så blive mappet ud af det tilgængelige område.

--
Jon Svejgaard
mail: jon@xxxxxx               | DENMARK
http://www.ace.dk              | +45 5826 1799 / +45 4052 0799