Fra: Mogens Valentin [mailto:monz@xxxxxxxxx]
Sendt: 17. december 2002 13:16
Til: SSlug Teknik
Emne: [TEKNIK] Underligt bash variabel problem

Jeg skal med lynx hente en URL fra en asp-server. URL'en indeholder tegn
som '&' '%' og '?', så jeg escaper disse som fx. '\&'.
Det virker fint fra et bash script med URL'en direkte efter lynx:
  lynx -dump -dont_wrap_pre http://www.bla.com/asp/search=1\&jadjada

Hvis jeg lægger URL'en i en var, virker det ozze:
  U=http://www.bla.com/asp/search=1\&jadjada_andsoon
  lynx -dump -dont_wrap_pre "$U"

Gør jeg derimod flg., virker det ikke:
  U=http://www.bla.com/asp/search=1\&jadajada_andsoon
  URL=`echo "$U"`
  lynx -dump -dont_wrap_pre "$URL"
uanset om jeg bruger $U, '$U' eller "$U".
Derimod virker det fint mod sites der ikke har de her escapede
url-strenge.
Jeg fatter det ikke, men det er jo sket før *GG*

Yes, i vil ?: hvorfor  URL=`echo "$U"` , og ikke bare  URL="$U"  ?
I scriptet foregår der lidt mere end vist, som ikke er relevant her.
Det simple eksempel ovenover er taget direkte fra et mini testscript,
hvor jeg testede om det virkelig var den problematik der drillede.

--
Kind regards / venlig hilsen,
Mogens Valentin, Mr Dev

IT Networking, Security, Server Setup
http://www.mrdev.com  mrdev@xxxxxxxxx
Phone +45 32 525 878  Cell 51 227 668

Jeg mangler en 2/2½/3v leje/andels lejlighed senest 1. Januar.
Eget køkken, bad, egen telefonlinie og egen indgang nødvendig.
Send venligst en mail, eller ring, jeg træffes altid på mobil.