genopretning af ext3 filsystem?

Hej.

Sys RH 7.3

For nogle dage siden gik mit root filsystem ned (power-off under flushing ide-devices).

Når jeg booter får jeg fejl, om fejl under scanning af filsystem, og der bootes i et "rescue" miljø.

Det sker altid efter check af 1.6% af root filsystemet
ved kørsel af fsck.ext3 -vfp er der fejl mht inodes, altid i samme blok. Det tager flere forsøg at repare inden jeg får lov til at boote op igen. (meddelse :attempt to read block resulteted in short read) sådan ca.

Jeg følger anvisninger mht ignore / fix, og prøver også ikke at ignorere de fejl der opstår under inodescan. Hvis jeg ikke ignorer (som er default i første pass), standser kontrollen af filsystemet.

Jeg fik ikke fejlmeddelselser skrevet ned, da jeg naivt troede de ville blive skrevet i en log-fil, det gjorde de ikke, eller jeg kan ihvertfald ikke finde den rigtige (har prøvet messages og boot.log).

Nu har jeg så et par spørgsmål:

Er der en anden måde end med fsck.ext3 at genoprette root filsystemet?

Hvis nej, og jeg vælger en geninstallation, kan jeg så genanvende mit /home (der ligger på en HD for sig)?
Hvis ja, hvordan sikrer jeg mig at jeg ikke overskriver noget på /home?
Jeg vil helst anvende samme brugerkonfiguration som jeg anvender nu.

mvh
Michael

Follow ups