Re: sslug-teknik Digest 4 Jan 2003 17:27:12 -0000 Issue 1632

> From: Jimmy Dansbo <jimmy@xxxxxxxxxxxxx>
> To: sslug-teknik@xxxxxxxx
> Subject: Hvordan håndteres flere programmers adgang til filer?
> Date: 03 Jan 2003 21:41:26 +0100
>
> Hej
>
> Jeg har siddet og undret mig over hvordan det egentlig fungerer når der er
> flere programmer der arbejder med de samme filer.
> F.eks. så arbejder både sendmail og ipop3d med de samme filer og der er derfor
> chance for at sendmail f.eks. er ved at skrive en mail ned i en brugers
> mailfil samtidig med at ipop3d er ved at slette mails fra den forde brugeren
> [...]

Hej Jimmy,

Man kan sætte flaget O_EXCL i argumenterne til "open" systemkaldet for
at lave eller åbne en fil eksklusivt. Eller man kan låse bestemte
regioner af en fil med "fcntl" og "flock" systemkaldene. Brug "man"
kommandoen til at få mere at vide (skriv fx "man fcntl").

Jeg har min viden fra den udmærkede bog "Beginning Linux Programming" af
Neil Matthew og Richard Stones fra Wrox Press (1996).

--
Jesper Frickmann <frickmann@xxxxxxxxxx>