Re: Break i AWK?

Preben Mikael Bohn wrote:
Hej alle, jeg har følgende simple AWK-program:

awk '/test1/ { print $0 };/test2/ {print $0}' inputfile

Det printer blot alle linjer i inputfile hvor "test1" og "test2" indgår.
Desværre indgår disse to ord også nogle gange i samme linje, og i så fald
printer den linjen to gange, hvilket jeg ikke er interesseeret i. Hvordan kan
jeg få den til at "break"'e når den først har fundet ét match? Jeg tror jeg
skal bruge "next" men jeg aner ikke hvordan jeg skal sætte det ind...

Med venlig hilsen Preben

awk '/test1/ { print $0 ; next };/test2/ {print $0}' inputfile

awk '/test1|test2/ {print $0}' inputfile

awk '/test[12]/ {print $0}' inputfile

egrep 'test1|test2' inputfile

egrep 'test[12]' inputfile

Mvh